Er is in Nederland meer werk dan er mensen zijn om dit werk te doen. Als we niets doen, vallen veel vitale sectoren in onze samenleving stil. Denk bijvoorbeeld aan de zorg waar een groot tekort is aan handen aan het bed en waar dat tekort de komende decennia alleen maar verder oploopt.
Gert-Jan Segers schreef onlangs voor OTTO Work Force het advies ‘Grip op arbeidsmigratie’.
Met grote gevolgen voor mensen die die zorg nodig hebben. Ook de energietransitie heeft veel meer technici nodig dan Nederland nu zelf beschikbaar heeft. En hierbij staat één van de grootste opgaven van ons land op het spel. Met alleen innovatie en behoud- en activering van mensen die nog langs de kant staan, redden we het niet. Om te voorkomen dat Nederland stilvalt, hebben we ook arbeidsmigranten uit het buitenland nodig. Tegelijk is arbeidsmigratie een maatschappelijk en politiek zeer gevoelig thema. Het lukt ons niet om de misstanden écht aan te pakken, polarisatie rond arbeidsmigratie te beslechten en grip op arbeidsmigratie te krijgen. Het is daarom de hoogste tijd om op dit punt knopen te gaan doorhakken.
Gereguleerd
Omdat heel Europa vergrijst – het Oosten nog sterker dan het Westen – zullen internationale vakkrachten die we nodig hebben in toenemende mate ook buiten de Europese Unie (EU) gevonden moeten worden. Maar arbeidsmigratie van zowel binnen als buiten de EU kan alleen onder goede voorwaarden plaatsvinden en moet dus gereguleerd worden. Zo is de huisvesting van arbeidsmigranten, door het tekort aan woningen, vaak een probleem. Ook zijn er malafide bedrijven, uitzenders en huisvesters die kwetsbare mensen uitbuiten. Arbeidsmigranten verdienen echter een eerlijke beloning, fatsoenlijke huisvesting en een volwaardige plaats in onze samenleving. Daarom is betere regulering nodig.
Functioneel
De inzet van vakkrachten van buiten de EU is alleen gewenst als deze vakkrachten werk doen dat ook echt noodzakelijk is voor ons land. Deze functionele arbeidsmigratie helpt dus bij tekorten in het werk in vitale sectoren dat wij in Nederland zelf willen blijven uitvoeren.
Tijdelijk
Bij het langdurige maar wel tijdelijke probleem van vergrijzing past een tijdelijke oplossing in de vorm van tijdelijke arbeidsmigratie. Dat vraagt om de bewuste keus om internationale vakkrachten na – zoals in dit voorstel – maximaal vijf jaar weer te laten terugkeren naar het land van herkomst. Terwijl niet-gereguleerde, permanente arbeidsmigratie in de landen van herkomst vaak tot een ‘braindrain’ leidt, kan gereguleerde, tijdelijke arbeidsmigratie daar juist tot een ‘braingain’ leiden doordat de vakkrachten de opgedane kennis en inkomsten mee terug nemen naar hun herkomstland. Dat heeft voordelen voor alle betrokkenen.
Het is tijd om samen te werken aan de oplossing van ons arbeidsmarkttekort en de soms ondermaatse behandeling van arbeidsmigranten in Nederland. Tijd om niet langer weg te kijken van de mogelijkheden die arbeidsmigranten Nederland bieden, en van hun bijdrage aan de uitdagingen waar Nederland voor staat. We moeten daarom naar gereguleerde, functionele, tijdelijke arbeidsmigratie. Alleen zo krijgen we grip op arbeidsmigratie.
Zie ook andere columns op deze website
- Wat mag kwaliteit ons eigenlijk kosten?, Sander Heinsman is voorzitter Raad van Bestuur Portaal
- ‘Wees realistisch over arbeidsmigratie en huisvesting tijdens de kabinetsformatie!’, Jaap Uijlenbroek, CEO Lento.eu, voormalig leidinggevende van het adviesteam ‘geen Tweederangsburgers’
- ‘Nieuwe visie op arbeidsmigratie is cruciaal’, Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW
- ‘Waarom weerstand vaak juridisering wordt’ Stavros Zouridis, hoogleraar Bestuurskunde aan de Tilburg University
- ‘Het kan alleen goed gaan met Nederland, als het met iedereen goed gaat‘, Karien van Gennip, minister van SZW
- ‘Verkeerd signaal‘, Wim Reedijk, Expertisecentrum Flexwonen
- ‘Omzien naar arbeidsmigranten’, door Bregje Mollee, adjunct-directeur ABU
- Meer huisvesting arbeidsmigranten een probleem? Het is juist een oplossing!’, door Anne Deelen, Belangenbehartiger VNO-NCW Brabant Zeeland
- Supertrots’, door Anne Koning, gedeputeerde Zuid-Holland
- ‘Stoelendans en klapstoeltjes’, door Erik Dannenberg voorzitter Divosa, de vereniging van gemeentelijke directeuren in het sociaal domein
- ‘Worden we wakker in Nederland?’ door Ria Stienen, HR-Director Netherlands, XPO Logistics
- ‘Waken voor dubbele moraal‘ door Jurriën Koops, directeur Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU)
- ‘5 voor 12 voor arbeidsmigratie’ door Erik van Merrienboer, gedeputeerde Ruimte en Wonen, provincie Noord-Brabant
- ‘Samen met Flexwonen aan de slag!’, door Josan Meijers, gedeputeerde Wonen Provincie Gelderland
- ‘Arbeidsmigranten verdienen geen NIMBY-houding’, door Ronald Bakker, wethouder Waalwijk
- ‘Arbeidsmigranten in de Nationale woonagenda; en nu verder…’ door Wim Reedijk, Expertisecentrum Flexwonen
- Oplossing EU gaat niet ver genoeg’, door Frank van Gool, CEO van OTTO Work Force
- ‘Permanente vraag naar tijdelijke wonen’, door Dirk Jan van der Zeep, bestuursvoorzitter Portaal
- ‘Alles is veranderd behalve onze woonwijken, een nieuwe flexibele woningvoorraad is nodig’. Door Floris Alkemade, Rijksbouwmeester
- Alles flex? Door Yasin Torunoglu, Wethouder van Wonen, Wijken en Burgerparticipatie, gemeente Eindhoven
- Internationale migratie en de noodzaak van een flexibele woningvoorraad. Door Godfried Engbersen, Hoogleraar sociologie EUR/lid WRR
- Flexwonen… we flexen wat af!. Door Jan Latten, Hoogleraar sociale demografie aan de Universiteit van Amsterdam, hoofddemograaf Centraal Bureau voor de Statistiek
- Arbeidsmigratie is natuurlijk voor Limburg. Door Patrick van der Broeck, gedeputeerde Provincie Limburg