De glastuinbouw zet de komende jaren flink in op versnelling van automatisering en robotisering. In 2050 moeten machines en robots vrijwel al het handmatige werk hebben overgenomen in de kassen en verwerkingsruimten. Na die tijd blijft er andere arbeid nodig, verwacht de sector. Maar in plaats van productiewerk zal het gaan om banen voor specialistische medewerkers. En dat kunnen arbeidsmigranten zijn. Natuurlijk moet er wel goede en betaalbare huisvesting van arbeidsmigranten zijn geregeld, het liefst dicht bij de kassen, vinden onze telers.
Adri Bom-Lemstra is voorzitter van Glastuinbouw Nederland, de brancheorganisatie van bedrijven die bloemen, planten, groenten en fruit in kassen telen.
Het kabinet-Schoof is er duidelijk over: Nederland moet minder afhankelijk worden van arbeidsmigranten. Minister Eddy van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid overweegt zelfs een verbod op uitzendkrachten in bepaalde sectoren. Dat laatste is een slecht idee, want de glastuinbouw heeft de komende jaren echt nog wel flexibele arbeidskrachten nodig. De sector kent nu eenmaal arbeidspieken tijdens bijvoorbeeld oogstwerkzaamheden, daar moeten telers op kunnen inspelen. Machines en robots zullen daarbij steeds vaker saaie en zware werkzaamheden overnemen. Het overblijvende werk, niet alles valt immers te robotiseren, zal geen productiewerk meer zijn en andere competenties vragen.
‘Trial & error’
Robotisering is niet van de ene op de andere dag in te voeren. De ontwikkeling van een oogstrobot is bijvoorbeeld complex omdat deze moet kunnen omgaan met levende en kwetsbare producten. Zo moet een tomatenplukrobot het liefst allerlei soorten tomaten kunnen oogsten: groot en klein, aan een tros of los. De robot moet de vorm en kleur van de tomaten kunnen herkennen, ook van de tomaat die achter een blad verscholen gaat. Dat heb je niet zomaar voor elkaar, dat is ‘trial & error’ en dat kost tijd en geld.
De komst van robots leidt trouwens ook tot nieuwe, leuke banen met aantrekkelijke doorgroeiperspectieven. Denk aan: programmeren, data-analyse en het onderhouden of aansturen van systemen. Daar zijn specialistische medewerkers voor nodig − dat kunnen arbeidsmigranten zijn − hoeveel precies, zal afhangen van de snelheid van de technologische ontwikkelingen.
Afspraken maken met gemeenten
Voorlopig blijven arbeidsmigranten dus onmisbaar in de glastuinbouw. Minister Van Hijum geeft aan misstanden rond arbeidsmigranten, zoals slechte huisvesting en arbeidsuitbuiting, te willen voorkomen door de adviezen uit het rapport-Roemer op te volgen. Werkgevers met arbeidsmigranten zonder reguliere huisvesting (short- en midstay), moeten wat hem betreft met gemeenten afspraken maken, liefst over huisvesting op het eigen erf. Zo denken wij er als glastuinbouw ook over. Niet voor niets staat in onze recent verschenen visie op Arbeid dat telers hun arbeidsmigranten het liefst zelf huisvesting willen bieden op het eigen erf of op locaties dicht bij de kassen. Zo haal je de druk van de woningmarkt en voorkom je dat mensen denken dat arbeidsmigranten ‘hun huizen inpikken’. Werkgevers zijn hierbij verplicht de huurovereenkomst apart van de arbeidsovereenkomst op te stellen.
Tot nu toe merken we echter dat de ene gemeente hier wél aan wil meewerken en de andere niet. Zo geven sommige gemeenten geen vergunning voor het bieden van woonruimte op het eigen erf. Andere gemeenten zien niets in de bouw van grootschalige, collectieve woonlocaties aan bijvoorbeeld de rand van een glastuinbouwgebied. Dat is jammer want zo’n grootschalige woonlocatie laat zich nu juist heel goed controleren. Ook zoekt zo’n grote locatie contact met de buurt, zodat eventuele problemen met omwonenden zoveel mogelijk worden voorkomen.
We vinden het daarom positief dat in het regeerprogramma van het kabinet is opgenomen dat provincies en gemeenten meer ruimte moeten laten voor huisvesting op het eigen terrein van de werkgever. We hebben al vaak bij lokale overheden aangedrongen om ondernemers tegemoet te komen die verantwoordelijkheid pakken en zelf bouwplannen ontwikkelen voor hun tijdelijke medewerkers. Huisvesting die kwalitatief goed en betaalbaar is. Er zijn genoeg voorbeelden die laten zien dat dit heel goed mogelijk is op plaatsen waar wel toestemming is verleend.
Zie ook andere columns op deze website
- ‘Een flexwoning is beter dan géén woning‘, Frank Wassenberg, senior projectleider bij Platform31
- Bijzonder werd weer gewoon, Jacos van Zelst, directeur Realisatie Woningbouw (a.i.) bij het ministerie van VRO
- Grip op arbeidsmigratie – yes, we can! Gert-Jan Seegers schreef onlangs het Deltaplan ‘Grip op arbeidsmigratie’.
- Wat mag kwaliteit ons eigenlijk kosten? Sander Heinsman is voorzitter Raad van Bestuur Portaal
- ‘Wees realistisch over arbeidsmigratie en huisvesting tijdens de kabinetsformatie!’, Jaap Uijlenbroek, CEO Lento.eu, voormalig leidinggevende van het adviesteam ‘geen Tweederangsburgers’
- ‘Nieuwe visie op arbeidsmigratie is cruciaal’, Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW
- ‘Waarom weerstand vaak juridisering wordt’ Stavros Zouridis, hoogleraar Bestuurskunde aan de Tilburg University
- ‘Het kan alleen goed gaan met Nederland, als het met iedereen goed gaat‘, Karien van Gennip, minister van SZW
- ‘Verkeerd signaal‘, Wim Reedijk, Expertisecentrum Flexwonen
- ‘Omzien naar arbeidsmigranten’, door Bregje Mollee, adjunct-directeur ABU
- Meer huisvesting arbeidsmigranten een probleem? Het is juist een oplossing!’, door Anne Deelen, Belangenbehartiger VNO-NCW Brabant Zeeland
- Supertrots’, door Anne Koning, gedeputeerde Zuid-Holland
- ‘Stoelendans en klapstoeltjes’, door Erik Dannenberg voorzitter Divosa, de vereniging van gemeentelijke directeuren in het sociaal domein
- ‘Worden we wakker in Nederland?’ door Ria Stienen, HR-Director Netherlands, XPO Logistics
- ‘Waken voor dubbele moraal‘ door Jurriën Koops, directeur Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU)
- ‘5 voor 12 voor arbeidsmigratie’ door Erik van Merrienboer, gedeputeerde Ruimte en Wonen, provincie Noord-Brabant
- ‘Samen met Flexwonen aan de slag!’, door Josan Meijers, gedeputeerde Wonen Provincie Gelderland
- ‘Arbeidsmigranten verdienen geen NIMBY-houding’, door Ronald Bakker, wethouder Waalwijk
- ‘Arbeidsmigranten in de Nationale woonagenda; en nu verder…’ door Wim Reedijk, Expertisecentrum Flexwonen
- Oplossing EU gaat niet ver genoeg’, door Frank van Gool, CEO van OTTO Work Force
- ‘Permanente vraag naar tijdelijke wonen’, door Dirk Jan van der Zeep, bestuursvoorzitter Portaal
- ‘Alles is veranderd behalve onze woonwijken, een nieuwe flexibele woningvoorraad is nodig’. Door Floris Alkemade, Rijksbouwmeester
- Alles flex? Door Yasin Torunoglu, Wethouder van Wonen, Wijken en Burgerparticipatie, gemeente Eindhoven
- Internationale migratie en de noodzaak van een flexibele woningvoorraad. Door Godfried Engbersen, Hoogleraar sociologie EUR/lid WRR
- Flexwonen… we flexen wat af!. Door Jan Latten, Hoogleraar sociale demografie aan de Universiteit van Amsterdam, hoofddemograaf Centraal Bureau voor de Statistiek
- Arbeidsmigratie is natuurlijk voor Limburg. Door Patrick van der Broeck, gedeputeerde Provincie Limburg