In een week met chaotische taferelen bij de behandeling van de nieuwe asielwetgeving in de Tweede Kamer slipte één element er bijna ongemerkt tussendoor. Tegen de wens van vele gemeenten, corporaties en het COA in wordt het onmogelijk om statushouders voorrang te geven op een sociale huurwoning.
Ger Peeters, bestuurder Wonen Limburg en Henk Peter Kip, directievoorzitter Woonin
Crisisnoodopvanglocaties
Deze woningzoekende kunnen dan niet meer geholpen worden en zullen via alternatieve kanalen moeten wonen. Het is waarschijnlijk dat een grote groep onder andere in de (hele dure!) daklozenopvang en soortgelijke voorzieningen terecht komt. Daarbij ligt het voor de hand dat de COA-locaties steeds verder vollopen waarbij zeer dure crisisnoodopvanglocaties zoals cruiseschepen moeten worden ingezet. COA voorspelt nu al dat volgend jaar de helft van alle plekken bezet zal worden door statushouders.
Eén maand
Maar hoe groot is het probleem eigenlijk? Bij het COA zitten een kleine 20.000 statushouders te wachten op doorstroming naar een woning in een gemeente. De schatting is dat met circa 11.000 woningen deze prop in de keten opgelost kan worden. In de sociale huursector komen per maand ongeveer zoveel woningen vrij, doordat de zittend huurder verhuist. Als we samen het moedige besluit zouden nemen om gedurende één maand alle vrijkomende sociale huurwoningen in Nederland naar deze groep statushouders te laten gaan, dan is het probleem opgelost. Echt waar.
Blijvende oplossing
En de bestaande woningzoekenden dan zult u zeggen? ‘Die moeten langer wachten, schandalig!’, je hoort het politici met een bepaalde politieke agenda al roeptoeteren. Die bestaande woningzoekenden moeten nu gemiddeld 7 jaar in Nederland wachten op zijn of haar woning. Daar komt dan dus één maand bij. Knap vervelend, maar toch niet heel veel erger dan nu. Het goede nieuws is dat onze oplossing een besparing oplevert van minimaal 600 miljoen euro per jaar aan kosten voor noodopvang. Met dat bedrag kunnen we elk jaar 3.000 woningen toevoegen aan de woningvoorraad. Zo maken we er ook een blijvende oplossing van die voor alle woningzoekenden, statushouder of niet, gaat helpen. Nog een ander voordeel: voor de politici die het vreemdelingenprobleem tot hun totale politieke agenda maken, laten we het ergste gebeuren dat hen kan overkomen. We lossen het probleem op.
Zie ook andere columns op deze website
- ‘Goed werkgeverschap versus verantwoord opdrachtgeverschap‘, Peter Loef, programmamanager Arbeidsmigratie bij de ABU
- Laat arbeidsmigranten dicht bij hun werken wonen, Adri Bom-Lemstra, voorzitter Glastuinbouw Nederland
- ‘Een flexwoning is beter dan géén woning‘, Frank Wassenberg, senior projectleider bij Platform31
- Bijzonder werd weer gewoon, Jacos van Zelst, directeur Realisatie Woningbouw (a.i.) bij het ministerie van VRO
- Grip op arbeidsmigratie – yes, we can! Gert-Jan Seegers schreef onlangs het Deltaplan ‘Grip op arbeidsmigratie’.
- Wat mag kwaliteit ons eigenlijk kosten? Sander Heinsman is voorzitter Raad van Bestuur Portaal
- ‘Wees realistisch over arbeidsmigratie en huisvesting tijdens de kabinetsformatie!’, Jaap Uijlenbroek, CEO Lento.eu, voormalig leidinggevende van het adviesteam ‘geen Tweederangsburgers’
- ‘Nieuwe visie op arbeidsmigratie is cruciaal’, Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW
- ‘Waarom weerstand vaak juridisering wordt’ Stavros Zouridis, hoogleraar Bestuurskunde aan de Tilburg University
- ‘Het kan alleen goed gaan met Nederland, als het met iedereen goed gaat‘, Karien van Gennip, minister van SZW
- ‘Verkeerd signaal‘, Wim Reedijk, Expertisecentrum Flexwonen
- ‘Omzien naar arbeidsmigranten’, door Bregje Mollee, adjunct-directeur ABU
- Meer huisvesting arbeidsmigranten een probleem? Het is juist een oplossing!’, door Anne Deelen, Belangenbehartiger VNO-NCW Brabant Zeeland
- Supertrots’, door Anne Koning, gedeputeerde Zuid-Holland
- ‘Stoelendans en klapstoeltjes’, door Erik Dannenberg voorzitter Divosa, de vereniging van gemeentelijke directeuren in het sociaal domein
- ‘Worden we wakker in Nederland?’ door Ria Stienen, HR-Director Netherlands, XPO Logistics
- ‘Waken voor dubbele moraal‘ door Jurriën Koops, directeur Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU)
- ‘5 voor 12 voor arbeidsmigratie’ door Erik van Merrienboer, gedeputeerde Ruimte en Wonen, provincie Noord-Brabant
- ‘Samen met Flexwonen aan de slag!’, door Josan Meijers, gedeputeerde Wonen Provincie Gelderland
- ‘Arbeidsmigranten verdienen geen NIMBY-houding’, door Ronald Bakker, wethouder Waalwijk
- ‘Arbeidsmigranten in de Nationale woonagenda; en nu verder…’ door Wim Reedijk, Expertisecentrum Flexwonen
- Oplossing EU gaat niet ver genoeg’, door Frank van Gool, CEO van OTTO Work Force
- ‘Permanente vraag naar tijdelijke wonen’, door Dirk Jan van der Zeep, bestuursvoorzitter Portaal
- ‘Alles is veranderd behalve onze woonwijken, een nieuwe flexibele woningvoorraad is nodig’. Door Floris Alkemade, Rijksbouwmeester
- Alles flex? Door Yasin Torunoglu, Wethouder van Wonen, Wijken en Burgerparticipatie, gemeente Eindhoven
- Internationale migratie en de noodzaak van een flexibele woningvoorraad. Door Godfried Engbersen, Hoogleraar sociologie EUR/lid WRR
- Flexwonen… we flexen wat af!. Door Jan Latten, Hoogleraar sociale demografie aan de Universiteit van Amsterdam, hoofddemograaf Centraal Bureau voor de Statistiek
- Arbeidsmigratie is natuurlijk voor Limburg. Door Patrick van der Broeck, gedeputeerde Provincie Limburg